Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy 

www.wsg.bydgoszcz.pl 

Wydział Nauk Stosowanych w Słupsku

 

Teoria integracji sensorycznej opiera się na kilku założeniach odwołujących się do neurologii i teorii zachowania. Dzięki Integracji Sensorycznej uczymy się i rozwijamy się przez zmysły. Ponieważ zdajemy sobie sprawę, a w trakcie studiów jeszcze bardziej sobie to uświadamiamy, że wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom potrafimy dobrze zaplanować i systematycznie wykonywać codzienne czynności. Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.

Cel studiów: 

Celem studiów podyplomowych jest zapoznanie z zagadnieniem Integracji Sensorycznej, jej rozwojem oraz wpływem na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami Integracji Sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie dziecka. Zostaniecie Państwo wyposażeni w wiedzę spełniającą wymagania metody Integracji Sensorycznej. Studia adresowe są do lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów.

Uzyskiwane uprawnienia:

Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do samodzielnego prowadzenia zajęć obejmujących zakres Integracji Sensorycznej. Dzięki zdobytym umiejętnościom do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej absolwenci uzyskają uprawnienia do prowadzenia zajęć określonych programem studiów, które spełniają wymogi określone w przepisach prawa regulująego wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli – Dz. U. z 2013 roku, poz.1207).

Wykładowcy (sylwetki):

Specjaliści zajmujący się integracją sensoryczną, pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną, opiekuńczo-wychowawczą, oligofrenopedagogiką, pedagogiką specjalną, społeczną, psychologią, prawem, medycyną, są to zarówno teoretycy, jak i praktycy.

Program studiów:

  •  Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi – warsztat,
  •  Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej,
  •  Bazowe systemy sensoryczne i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka,
  •  Psychologia kliniczna dziecka
  •  Psychologia rozwojowa dziecka
  •  Neuropsychologia kliniczna
  •  Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
  •  Neurofizjologia-anatomia i fizjologia układu nerwowego
  •  Budowa, rozwój, funkcjonowanie i zaburzenia układów zmysłów
  •  Kliniczna obserwacja zaburzeń procesów integracji sensorycznej, diagnoza i opracowywanie wyników badań
  •  Diagnoza i terapia dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi ze szczególnym uwzględnieniem terapii integracji sensorycznej
  •  Przegląd metod stosowanych w usprawnianiu psychoruchowym dzieci
  •  Seminarium dyplomowe
  •  Praktyki terapeutyczne: 120 h

Forma zaliczenia studiów:

• Praca dyplomowa
• Egzamin końcowy

Liczba godzin: 380 (w tym 120 godzin praktyk)

Czas trwania studiów: 3 semestry

Koszt: 6500 zł + (200 zł wpisowego)

Zapisz się online